Wednesday, March 13, 2019

Dostojevskin uskontunnustus



Dostojevski määritteli oman uskontunnustuksensa, hän määritteli näin kirjeessään dekabristin vaimolle:" Jumala lähettää minulle joskus hetkiä, jolloin olen täysin rauhallinen. Niinä hetkinä minä tunnen, että minä rakastan ja minua rakastetaan. Tällaisina hetkinä loin oman uskontunnustukseni, joka sisältää kaiken, mikä on minulle selvää ja Pyhää. Tämä uskontunnustus on hyvin yksinkertainen ja tässä se on:" Uskon että ei ole mitään kauniinpaa, ei syvällisenpää, miellyttävämpää, järjellisempää, kuin Kristus. Rakkauteni sanoo minulle, ettei voisikaan olla. Ja vaikka joku todistaisi minulle että Kristus on totuuden ulkopuolella, minä valitsisin Kristuksen totuuden sijaan."



Olen ostanut tämän pienen ikonin Ilomantsin ort.kirkosta kauan sitten. En tiedä miksi juuri se on minulle niin rakas. Minulla on myös lahjaksi saatu iso Kristus ikoni. Se on ollut paketussa siitä lähtien kun Ambrosius erotti rippi-isäni.

Tänä päivänä havahduin Marun kysymykseen: "Oliko sinusta kohtuutonta." Tämän paivän ortodoksisesta vallankäytöstä nähtynä, se oli.

Minusta Aamun Koiton kirjoittelu, ja kuvan laittaminen samaan sivuun lasten hyväksikäyttäjämunkin kanssa oli riman alitus.

Minä haluaisin tietää mihin Turun ort.seurakunta käytti matkapapin toimeen tarkoitetut rahat? Osa rahoista jäädytettiin. Faktaa löytyy kyllä.

Minulle jäi "ikoniksi" verkkokalvolle yhden kuorolaisen vahingoniloinen hymy. Muistan sen aina kun muistan Pyhän Aleksandran kirkon. Luoja suokoon sen pysyvän pystyssä.

Papit eivät ole tasa-arvoisia ortodoksisessa kirkossa. Laki on kaikille sama, vain tuomiot vaihtelevat.

Olen aina tiennyt että nainen ortodoksisessa kirkossa on ruohonjuuritason palvelija, tarpeellinen systeemin kannalta, mutta muuten arvostukset ovat vähäisiä. Jos nainen on esimerkiksi erityisosaaja, hänelle kyllä osoitetaan paikkansa. Suiden tukkiminen on jo jotain ennen kuulumatonta.




No comments: