Saturday, October 17, 2009

"Totisesti, historia ravistelee minua."

Olen lukenut Harri Tapperin viimeisintä kirjaa: Keisari ja kääpiöt. Olen hurmaantunut hänen tavastaan kertoa ja kirjoittaa. Historiasta voi kirjoittaa ilman ryppyotsaista paatosta. Tapper kirjoittaa niin että varsinainen totuus tulee selväksi. Kerran oli historianlaitoksella puhetta historiallisista TV-sarjoista ja niiden totuudenmukaisuudesta. Olen sitä mieltä että kun historiaoitsija kirjoittaa historiallisen näytelmän tai romaanin, on se yleensä tylsä.

Historioitsija on usein tosikko ja historian vanki. Koulujen historiankirjojen rinnalla pitäisi mielestäni olla kirjailijoiden kirjoittamia kirjoja. Näin kiinnostus historiaan olisi enenevä.


Vain uskovaiset osaavat valmistaa viiniä, maailmanlasten viini on kuraa.

Tästä olen minäkin vakuuttunut.

No comments: