Sunday, October 18, 2009

Syntiset ovat solidaarisia keskenään

Olin lämmittänyt saunan ja saunonut. Olin bussilla liikkeellä koska pyöränvalo temppuili. Bussi kurvasi torille ja minä saunanahkalla, saunakassi kädessä talsin torin poikki ohi Pyhän Aleksandran kirkon. Sitten näin kirkkoon menevän henkilön joka ei takuulla mene erään tietyn papin palveluksiin. Syntinen uteliaisuuteni heräsi ja poikkesin sisälle.

Ensin kuitenkin odotin että lauma venäläisiä, noin 30 henkilöä tuli ulos, sitten menin sisälle. Siellä oli muutama ihminen, kuoro lauloi taivaallisesti ja papisto oli juhlallisen harmoonisia. Eläkepappi oli saapunut paikkaamaan papistoa Helsingin suunnalta. Olin Ehtooveisuun asti.

Minulla oli arvokkaan takkini alla arkisia vaatteita, joten minulle tuli kuuma ja lähdin pois.

Kirkon eteisen lattialla istui nuori mies viinakassinsa kanssa ja toivotteli siunausta. Ei hän häirinnyt. Kuunteli vain laulua. Tunsin yhteenkuuluvuutta hänen kanssaan. Syntiset ovat solidaarisia toisilleen.

Toinen kuva samasta kohteesta; nyt sisäänrakennettu kameran salama voitti vastaanpaistavan auringon sädeyritelmät.

No comments: