Sunday, September 17, 2017
Tyko Sallinen ei ollut valtavirtataiteilija
Tyko Sallinen (1879-1955 Nurmeksessa) tunnetaan suomalaisen modernismin ja expressionismin airuena, jonka taiteen keskiössä olivat maisemat, ihmiset, etenkin ensimmäinen vaimo Helmi Vartiainen lempinimeltään Mirri. 1910-luku oli erityisen voimakas kausi hänen taiteessaan. Silloin myös hän aiheutti kovimmat taidekiistat Suomessa. Myöhemmin voimakas väri-ilottelu vaihtui murretuiksi maanläheisiksi sävyiksi mutta muotokielen vahvuus pysyi samana varsinkin kansankuvauksissa. Tyko Sallinen tutustui myös Valamon luostariin Laatokan saarella. Hänen luostarimaalauksensa ovat ahdistavan luotaantyöntäviä ja ulkokohtaisia. Värit ovat likaisen harmaita.
Sallinen ei ollut poliittinen henkilö. Hän maalasi kansan sielun tauluihinsa ja hänen kuvaamiaan ihmisiä arvosteltiin rumiksi ja rujoiksi. Elettiin rotuhygienian aikaa ja suomalaiset oli luokiteltu mongolirotuisiksi. Sallinen maalasi tietoisesti vastinetta tälle rotuajattelulle. Hän luultavasti kansan parista tulevana ihmisenä oli havainnut yhteiskunnassa olevan kahtiajakautuneisuuden. Oli kieliriitaa ja kultakautta ja yleensäkin parhaat taiteilijat olivat yläluokkaisia suomenruotsalaisia. Jytkyt ja Hihhulit ovat Sallisen kuuluisinpia töitä.
Seksuaalimoraalin kaksinaismoraalisuus näkyi taidemaailmassakin: yläluokasta tulevat miestaiteilijat harrastivat hyväksyttävästi seksiä itseään alempien luokkien naisten kanssa ja kävivät työläiskaupunginosien bordelleissa. Oman luokkansa naisten kanssa seksi oli tuomittavaa ennen avioliittoa. Taas tämä miehessä oleva eläin, jolta oman säädyn tyttöjä ja naisia piti suojella.
Tykö Sallisen ensimmäinen vaimo Helmi Vartiainen, oli käsityöläistaustansa vuoksi päässyt ns, vähemmistöjen edustajana taidekauluun. Hän oli kotoisin Sortavalasta ja edusti alenpaa rotua ja aäätyä. Hänen kaksi omakuva maalaustaan kertoo lahjakkaasta naistaiteilijasta joka koki kovia Tyko Sallisen vaimona. Hänen roolinsa oli olla Tyko Sallisen vaimo, eitaitaiteilija. Hän oli pieni ja hento nainen, Sallinen maalasi hänet lihavaksi ja "vähä-älyiseksi" Mirriksi. Imetyskuva sai aikaan pienen skandaalin sillä naisen nänni ja rinta maalauksessa ei ollut sopivaa. Sallinen aivan ilmeisesti vihasi naisia. Sallisen lesdatiolaisuus oli voimavara ja tuho. Ensimmäisen lapsensa Sallinen lähetti Tanskaan kasvatiksi sisarelleen Helmiltä salaa. Sallinen oli aivan ilmeisesti hankala ihminen ja alkoholisti, ja väkivaltainenkin. Jalmari Ruokokoskella ja Sallisella oli Hyvinkäällä Taiteilijakodit Humala ja Krapula vastineena yläluokkaisten taiteilijoiden hienoille taidekodeille.
Avioeron jälkeen Helmi maalasi jonkin verra ja lahjakkaasti,hänestä olisi tullut melko varmasti tasokas taiteilija jos olisi saanut elää. Hän kuoli 31-vuotiaana. Naimisiin mennessään hän oli 18-vuotias, Sallinen oli yli kymmenen vuotta vanhenpi.
Sympatiaa Helmi Vartiaiselle. Hänestä puhuttiin pahaa ja hänen maineensa tuhottiin. Kuitenkin hän kesti murtumattä. Helmi ei ollut heikko tai huono missään mielessä.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment