Tuesday, February 13, 2018

Huilutyttö III

Kun olin lapsi, meillä vieraili usein Murha-Meeri. Hän istui huivi päässä salissa ja ryysti kahvia tassilta, sokerimuru keikkuen huulten välissä. Pappilan salissa oli silloin pitkiä pöytäliinoja, ryömin pöydän alle ja kuuntelin mitä Meeri puhui. Hän oli ollut vankilassa nuorena tyttönä koska oli tappanut ihmisen myrkyllä. Meerin tarinat olivat niin karmeita joskus että mahaani koski ja selkäpiitä karmi. En voinut olla kuuntelematta. Myöhemmin ajattelin että Murha-Meeri oli parenpi kuin paraskin kansansatu; Topeliuksen Koivu ja Tähti kalpenivat valjuiksi hänen tarinoidensa rinnalla.
(Oikeasti hän oli Murha-Mari. Seurakunnassa on nainen jonka nimi on Mari, hän luule aina että hänestä puhutaan kun kirjoitetaan Mari)
Minun painajaiseni alkoivat kun aloitin koulun. Minut luokiteltiin heti miten lahjakkaaksi mutta sopimattomaksi tavalliseen kouluun. Sain kotiopettajan, josta ei pahaa sanaa sanota. Pian puhuin viittä, kuutta vierasta kieltä ja soitin viulua paremmin kuin hyvin; minut lähetettiin erityislahjakkaiden taidekouluun. Jos olisin ollut lapsi tässä ajassa, minut olisi luokiteltu joksikin syndroomaksi, sillä nykyään pitää selittää kaikki ja laatia kuntoutusta ja hoitosuunnitelma miten tulemme lähes normaaleiksi.

Oli sovintosunnuntai. Menin kirkkoon ensi sijaisesti lämmittelemään, naiset mulkoilivat ja supisivat. Olin tottunut siihen, "todelliset kristityt" valikoivat ihmisensä, se ei sopinut minulle. Kohtelin kaikkia ihmisiä samalla tavalla. Minulla oli kuvapuhettä papille. Siitä lisää myöhemmin.

Turun ortodoksinen seurakunta oli saanut toiminta-avustusta vuosina 2014-2015 maahanmuuttajille tarkoitetun matkapapin palkkaamiseksi. Rahat käytettiin toiseen tarkoitukseen. Heidän ei tarvitse palauttaa käytettyä rahamäärää. Jäljellä oleva 10000 euroa jää käyttämättä. He eivät tienneet mitä tekivät(?)sanotaan perusteluissa. Onko tässä kultapossun suojelua tietyltä taholta. Veikkaanpa että joku muu kirkkoherra saisi kenkää. kaiken kaikkiaan tämä on hävytöntä ja jopa rasistista toimintaa kun lisätään tähän vielä kirkon ovessa oleva kerjäläiskielto. Tiettävästi kirkkoherra on Romanian pakolainen 1990-luvulta. Seurakuntaneuvostossa istuu ja valtaa käyttää yksi persu ja lauma kokoomukselaisia.



No comments: