Monday, January 6, 2020

Teofania on tänään

On Teofanian juhla ortodoksisessa kirkossa. Siunattua vettä ryntäävät hakemaan kaikki joille riittää. Usein se loppuu kesken. Olen luovuttanut tämänkin. Noin kaksitoista vuotta sitten Teofaniaan tuli romanialainen nainen ja alkoi sättiä kirkkoherraa, romaniasta Suomeen tullutta pappia: Sinä olet rosvo. Varastit Romaniassa rahaa. Isä Petri on hyvä pappi, sinä paska pappi. Hänet lääkittiin sävyisäksi ja määriteltiin hulluksi erinäisillä maallikkodiagnooseilla. Taisi siellä olla ihan oikeita lääkäreitäkin paikalla.

Piispat eivät tiedä mikä on isyysloma. Luulen että he eivät muista Jeesus-lapsen olemassa oloa. Heidän Jeesuskuvansa on aikuien Jeesus. Tässä pieni kannanottoni kirkollisiin oikeudenkäynteihin. Olenko väärässä kun väitän että Ambrosiuksen aikana alkoi kovien arvojen aikakausi seurakunnassamme. No, ei häntä voi lempeäksi ihmiseksi sanoa. Jotkut muistelevat Arkkipiispa Paavalia lämmöllä. Miksi häntä ei ole julistettu Pyhäksi. Joku ilkeilijä väitti että este on synnissä siinnyt lapsi. Mikä este se nyt olisi. Lapset ovat meidän Herramme erityisessä suojelussa. Tä'mä ei näy lasten kohtelussa juurikaan.

Katsoin Ruusun nimi-sarjan ja totesin että Paavin uskonsoturit ja Jumala ovat erilinjoilla kristillisen elämän luonteesta ja sen toteutumisesta. Vallankäyttö sokaisee ihmisen. Inkvisiittorien historia on kauhua ja kidutusta pahimmillaan.
Itse sarja on ihan kelpo ja niille, jotka ovat kiinnostuneet keskiajasta avartava.

Kerran Valamon matkalla kuulin kuinka neuvoston kaksi voimamiestä puhuivat että Raumalla pitäisi savustaa viisilapsinen perhe seurakunnan omistamasta asunnosta pois vuokrarästien vuoksi. He painostivat selvästi silloista kirkkoherraa. Tämä ei ollut samoilla linjoilla. Myöhemmin seurakunnassa on noudatettu kovanlinjan politiikkaa.

Pitäisikö ortodoksin valikoida kenen puolesta rukoilee? Tätä kysyn erään neuvoston jäsenen lausuman vuoksi.

Minä en hyväksy Kristillistä valikointia ihmisten suhteen.


No comments: